Podczas Trako 2019 Przewozy Regionalne pokazały bardzo ciekawą platformę, która służyć ma komunikacji osób niepełnosprawnych z przewoźnikiem i zarządcami dworców. To naprawdę nowoczesne rozwiązanie należałoby zbudować dla całego obszaru kolejowego w Polsce.
Platforma „Podróż bez barier” zaprojektowana przez Przewozy Regionalne, ruszyła w ostatnich dniach. Przewoźnik ma powody by realizować tego typu projekty, jest bowiem największym przewoźnikiem w kraju, działa też w niemal wszystkich regionach.
Dokładne informacje w wyszukiwarceNa czym polega działanie internetowej platformy? Bardzo ważne jest to, że w jednym miejscu zbiera wszystkie przydatne informacje ułatwiające osobom z niepełnosprawnościami i osobom o ograniczonej mobilności planowanie podróży w obszarze działania pociągów Polregio. Na portalu znajdziemy specjalną wyszukiwarkę połączeń, dedykowaną siatce połączeń przewoźnika i osobom niepełnosprawnym. Po wpisaniu przez nas interesującej relacji od razu otrzymamy informację o tym jak przygotowane są dworce np. na przyjęcie osoby na wózku, od razu będziemy mogli wysłać odpowiednie zgłoszenie do służb odpowiadających za asystę, nawet wtedy gdy zaprojektujemy podróż z przesiadką.
Innowacyjność rozwiązania polega na automatyzacji procesu wyszukiwania dogodnych połączeń i zamawiania asysty na wybrane połączenie. Pasażer nie musi szukać interesującego go połączenia na jednej platformie, a zamawiać asystę na innej, tak jak ma to miejsce u innych operatorów – powiedział Dominik Lebda, rzecznik prasowy przewoźnika. Do tego cały proces dokonywany bez konieczności rejestracji. Niepełnosprawny pasażer określa przy tym np. stopień niepełnosprawności, wagę wózka inwalidzkiego oraz preferowany sposób komunikacji przed dokonaniem podróży. Nowa platforma scala dane, które do tej pory były rozproszone w różnych źródłach.
Na portalu można znaleźć również m.in. odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące planowania i odbywania podróży pociągiem przez osoby o ograniczonej mobilności – dodaje rzecznik Polregio.
Zgłoszenia dotyczące asysty będą realizowane szybciejZgodnie z przepisami unijnymi, operator połączenia zobowiązany jest do zapewnienia asysty osobie z ograniczoną mobilnością w ciągu 48 godzin od zgłoszenia, stąd rekomenduje się zgłaszanie takiego zapotrzebowania na minimum 2 pełne dni wcześniej. Ale lider projektu, Maciej Federowicz poinformował, że w wypadku większości stacji i połączeń możliwe będzie zgłoszenie przejazdu z wyprzedzeniem nawet kilkugodzinnym. Choćby dlatego, że dzięki platformie „Podróże bez barier” zgłoszenia będą docierały do przewoźnika szybciej, niemal na bieżąco. Niestety, w momencie prezentacji portalu podczas targów Trako, 24 września, na stronie nie działała jeszcze zakładka "Zgłaszanie asysty na przejazd przez e-formularz". Sprawna ma być za kilkanaście dni.
Na nowy tabor w spółce poczekamy– Naszą ambicją jest wdrożenie tego narzędzia np. w ogólnodostępnej, popularnej wyszukiwarce kolejowej. Chcemy zaprosić do współpracy innych przewoźników. Produkt będzie rozwijany na przykład o możliwość wskazania statusu zgłoszenia – powiedział Federowicz. Dodał, że Przewozy Regionalne kończą właśnie inwentaryzację swojego taboru pod kątem dostępności dla osób niepełnosprawnych.
W najbliższym czasie nowoczesnych pojazdów przewoźnikowi raczej nie przybędzie.
O realizacji wielkiego planu taborowego, ogłoszonego na Trako 2017, na razie się nie wspomina. Wciąż
nie ma bowiem formalnej zgody Komisji Europejskiej na restrukturyzację Przewozów Regionalnych dokonanej już z udziałem pieniędzy z rządowej Agencji Rozwoju Przemysłu. Bez tego banki nie odważą się na udzielenie kredytu na modernizacje taboru. Niestety, szanse na pozyskanie pieniędzy ze środków unijnych na ten cel, również są bardzo nikłe.